Fuglefoderhus…til de små fugle

Hen over vinteren fik vi en del kokosnødder i vores grøntkasse. Kokoskødet spiste vi selvfølgelig selv. Det er jo et dejligt supplement i forskellige thai retter, kager eller musli.

Nå men i hver kokosnød bores to små huller i toppen, lige der hvor nødden har tre mørke punkter. Hæld kokosvandet fra i et glas…hvis man vil bruge det i aftensmaden 😉 Herefter saves der en kant på langs, sådan en tredjedel fra den nederste del af nødden. Sidste snit lægges oppefra og ned, til man når det nederste snit. Brug en god sav til tre, det er lettest. Så skal indholdet fjernes. Jeg bruger lidt forskelligt. Typisk en skarp lille kniv og en robust latteske. Prøv dig frem. Lad kokosnødden tørre.

Sæt en god snørre i hullerne. Jeg lavede en dobbeltsnor, ved at folde snoren. Den lukkede ende føre gennem begge huller. Start oppefra, så nedefra og op. Lad enderne løbe gennem løkken og stram til. Fyld huset med fuglefoder. Det kan enten være løs fodder eller fast fodder med fedt/palmin.

…så skal der bare findes en egnet gren, en kop kaffe og en god siddeplads i solen. For det tager ikke vores vildtfugle mange minutter at opdage fodderhusene, og det syn skal da nydes 😄

Lille opdatering 🙂 Efter at have siddet og kigget på ihærdige småfugle på jagt efter et let måltid, måtte jeg erkende, at der manglede en siddepind. Så frem med boremaskinen, og så blev der sat en lang trædyvel på plads lige nedenfor åbningen. Det hjalp. Nu sidder fuglene så fint og spiser 🙂

Offentliggjort af Kris

Mor til tre, fire hvis vi tæller manden med. Til familien hører også en hund, der vist bidrager lige så rigeligt med sære impulsive input i det daglige som resten af familien. Jeg er ikke til slankekure, men gerne til fornuftig, ernæringsmæssigt korrekt sammensat og velsmagende mad og drikke.... så må en løbetur gøre op med overflødige kalorier. Jeg er den type der kaster sig over nye projekter med ildhu, nogle gange kan energien bære over en længere periode, andre gange har jeg det mere sådan "been there, done that, jeg må videre." Jeg kobler af ved at skabe og eksperimentere. Nogle gange går det ud over glutenfri madlavning, madlavning generelt, glutenfri og almindeligt bagværk, andre gange er det et lærred og nogle farver der får en tur, eller noget helt femte.... Jeg kan bare godt lide at prøve nyt af, måske noget jeg har læst om, set i et blad eller på en udstilling, måske kan jeg ligefrem bringe idéen et trin videre, eller måske gøre den mere tilgængelig for andre. Man skal bare ikke lade sig slå ud når noget ikke går som planlagt, så er det op på hesten igen og prøve igen fra en ny vinkel. Humor er altafgørende, man kan ikke udvikle sig uden. En god portion selvironi, og evnen til at le af sig selv, er vigtig. Det er så befriende, og afvæbnende, med et godt grin. Det er noget vi bruger rigtig meget i vores familie.

Skriv en kommentar